THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

31 Disember 2009

ayah tersayang....


31 Disember 1960

lahirnya seorang lelaki yang amat aku kagumi..

aku berbangga dan bersyukur mempunyai seorang ayah sepertinya...



anyway ,selamat hari lahir ayah..

i love you so much

28 Disember 2009

Cerita Pengemis dan Isteri Cantik...

Pada suatu hari,ketika sepasang suami isteri duduk makan di ruang tamu,datang seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka...

"Tolonglah encik,saya lapar,sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi."Dengan muka bengis,si suami sambil menjeling isteri yg cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu.

Dalam hatinya berkata:"Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain,tapi untuk diri dan keluargaku."Si isteri tdk dpt berbuat apa2 dgn sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat utk bersedekah.

Beberapa tahun kemudian,perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin.Dia terus menceraikan isterinya kerana tdk mahu isterinya turut menderita sepertinya.Setahun kemudian,isteri yg masih cantik itu berkahwin pula dgn lelaki lain.

Pada suatu hari,sedang si isteri dan suami barunya mengadap makanan,tiba-tiba seorg pengemis mengetuk pintu sambil meminta belas kasihan.Mendengar rayuan pengemis itu,si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yg mereka makan.

Setelah memberi sepinggan nasi kpd pengemis,si isteri menangkup muka sambil menangis.Si isteri mengadu si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yg dulu pernah menengking seorang pengemis.

Suami yang baru itu menjawab dengan tenang:"Demi Allah,sebenarnya akulah pengemis yang dihalau dan ditengking dulu.."


Cerita ini memberi pengajaran bahawa hidup kita seperti putaran roda dan tdk selalunya di atas.Ada masa dan ketikanya kita akan turun ke bawah dan naik semula atau sebaliknya...


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : ''Sedekah itu dpt menutup tujuh puluh ribu kejahatan."

wallahua'lam...




25 Disember 2009

Engkau Memang Cantik(EMC)

wahai wanita hiasan duniawi...

EMC selagi kau tidak melulu.

EMC selagi kau menutup malu.

EMC selagi kau memelihara adab.

EMC selagi kau menjaga aurat.

EMC selagi kau menjaga batas.

EMC selagi kau waras berhias.

EMC selagi kau bersifat fitrah.

EMC selagi kau pantang menyerah.

EMC selagi kau terus bersolat.

EMC selagi kau lurus bertaubat.

EMC selagi kau jujur berilmu.

EMC selagi kau membaca Al-Quran.

EMC selagi kau beradab sopan.

EMC selagi kau kasih ibu bapa.

EMC selagi kau mendidik keluarga.

EMC selagi kau gemar menyertai kem ibadat.

EMC selagi kau sabar dan tenang.

EMC selagi kau tegakkan Islam.

EMC selagi kau mencegah kemungkaran.

EMC selagi kau berkebajikan.

EMC selagi kau berniatkan Tuhan.

EMC selagi kau seindah Islam.

Katakanlah kepada dirimu sendiri bahawa"Engkau Memang Cantik selagi kau tampak cantik dalam bingkai cermin berbunga dari kamar bernama IMAN.."

KEMAS

K~kekalkan cintamu terhadap Ilahi...
E~elakkan nafsu menguasai hati.......
M~muhasabah dirimu seikhlas nurani..
A~agar iman teguh berdiri.............
S~sinar Ilahi turut mengiringi...........

22 Disember 2009

alone???


21 Disember 2009

mutiara kata..


Persahabatan itu indah jika tiada persengketaan

Persahabatan itu lebih indah jika saling berfahaman

Namun hambarlah persahabatan tanpa gelak tawa dan air mata..

selamat hari lahir kaklang..


20 disember

hari lahir kaklang...

selamat hari lahir kaklang..

semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki..

do the best in whatever you do..

remember Allah always ..

17 Disember 2009

detik yang dinanti-nanti...

MAKLUMAN!!
InsyaAllah,pada 24 DISEMBER 2009 keputusan PMR akan dikeluarkan.
Semua calon bolehlah mengambil keputusan masing-masing di sekolah masing-masing sekitar pukul 10.00 pagi..
harap maklum...

13 Disember 2009

Pelita Hati...

KAUM HAWA
JADILAH SEPERTI BUNGA YANG KEMBANG MEKAR MEWANGI DI CELAHAN PEPOHONAN BERDURI..INDAH MATA MEMANDANG.SUKAR TANGAN MEMEGANG.KERANA DURI YANG TERSEMBUNYI BERJAYA MELINDUNGINYA....
KAUM ADAM
JADILAH SEPERTI KUMBANG YANG BIJAK MEMILIH BEBUNGA YANG MEWANGI SEMERBAK HARUMANNYA.HANYA MEMILIH BUNGA YANG MENARIK DAN MEMILIH BUNGA TERSEBUT APABILA TIBA WAKTUNYA SAHAJA....

Gema Wahyu...

Allah memberi cahaya langit dan bumi.Cahayanya diumpamakan seperti sebuah lubang di dinding rumah,di dalamnya pula sebuah pelita.Pelita itu di dalam gelas.Gelas itu seperti bintang yang berkilauan.Pelita itu dinyalakan dengan menggunakan minyak pohon yang diberkati iaitu minyak zaitun yang tumbuh bukan di Timur dan bukan pula di Barat,minyak itu hampir bercahaya dengan sendirinya,walaupun tidak disentuh dengan api.Cahaya berdampingan dengan cahaya.Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yang mengkehendaki akan cahaya-Nya itu.Allah menunjukkan beberapa contoh kepada manusia.Allah mengetahui tiap-tiap sesuatu...

07 Disember 2009

..::jagalah hati::..


alangkah payahnya menjaga hati


sekalipun berhati-hati


bila orang puji membangga diri


apabila dikeji aduh sakitnya hati


kalau buat kebaikan pula


hati ini mendesak-desak hendak bercerita


jika tidak bercerita rasa tersiksa


di sini ada glamour,di sini ada nama


oh,ruginya kalau tidak diceritakan


bila berceramah orang mengangguk-angguk


boleh tahan juga aku ni,bisiknya


kalau melihat orang lain ada kelebihan


aduh!macam makan buah pahit rasanya


hati kerut sampai ke muka


apabila melihat kawan-kawan ada kelemahan


hati mendesak hendak mengata dan menghina


aduh!susahnya menjaga hati


aduh!di manakah keikhlasan?


sedangkan hati adalah tempat pandangan Tuhan


jika dijaga,malaikat mengisi hidayah


jika tidak,syaitan mengisi kekufuran


Oleh itu,rakan dan taulan


Jagalah hati jangan kau kotori...


Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia...

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama
dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya
Jangan sengaja lewatkan solat
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Kalau tertidur lain cerita.
Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal
(kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).
Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.
Jangan keluar rumah
tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Takut-takut kita mati dalam perjalanan.
Jangan biarkan mata liar di perjalanan.
Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa
kerana mati boleh datang bila-bila masa.
Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia
kalau memang kita bersalah..
Jangan mengumpat sesama rakan taulan.
Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.
Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apabila berjaya.
Kalau gagal kecewa pula.
Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.
Jangan banyak ketawa.
Nanti mati jiwa.
Jangan biasakan berbohong,
kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan
menghilangkan kasih orang kepada kita.
Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan.
Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.
ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

Dengarlah wahai sahabatku......


apabila kamu ingin berteman,

janganlah pandang pada kelebihannya

kerana mungkin dengan satu kekurangan kamu akan menjauhinya.....



andai ingin berteman,

janganlah pula dinilai kebaikannya

kerana mungkin dengan satu kelemahan kamu akan membencinya...



andai ingin berteman yang satu,

janganlah diuji akan ilmunya

kerana apabila dia buntu kamu akan menyisihnya....



andai ingin berteman,

terimalah seadanya kerana dia hanya manusia biasa....


Maka,berkawanlah kerana Allah.Moga ukhuwwah yang terbina sentiasa diberkati-Nya...Amin..

..::Teman::..



ada masa kita perlu menangis

agar kita mengerti bahawa hidup ini bukan hanya untuk ketawa


ada masa kita perlu ketawa

agar kita tahu bernilainya setitis air mata


ada masa kita perlukan seorang teman

agar kita tidak kesunyian


ada masa kita tidak akan pernah lupa

betapa bernilainya seorang teman..

06 Disember 2009

bicara kata


05 Disember 2009

kem latihan kepimpinan ketua pelajar 09/10 di agroloka,jelebu..


































01 Disember 2009

selamat hari lahir kakngah...


1 disember....

hari lahir kakngah..

selamat hari lahir kakngah...

semoga dipanjangkan umur n dimurahkan rezeki oleh Allah SWT...


banyakkan berdoa kpd Allah n jge solat ye...

focus on ur study n do well in ur exam okey...

nisah n family sentiase mendoakan kejayaa,kesejahteraan n kebahagiaan kakngah di dunia n jge di akhirat..

24 November 2009

nice moment...kawad of da year....











time kasih kat cikgu jamal,cikgu lawrince,cikgu ismail...time kaseh sbb ajar kami kawad..suatu kenangan yg x bisa dilupakn...pe2 pown,kawad da best...wlupun muke makin itam n burn lps kawad...agak2 nye mungkin tu sbb dak laki fly kawad kot..xnk muke itam..ha3..jge muke la katekan...pe2 je la...

22 November 2009

batch f3 2009 smka shams














hepy moment wif u all..semoga kita beroleh kejayaan yang cemerlang dlm PMR ye..9A semuanya....insyaAllah,,,amin..sy xkn lupekn segala kenangan suka n duka bersame korg selama ni...semoga berbahagia dunia n akhirat ..same2 lah kite mencari keredhaan Allah sementara masih ade waktu lg ni...

ujian personaliti,,,,cuba la,,,

Ambil sehelai kertas dan cuba jawap soalan ini di ats kertas tersebut..analisis nye selepas ini.ianya benar-benar melambngkan siapakah diri anda sebnarnya,...jawapan akan dipos selepas ini

Situasi:

Anda berada di dalam hutan
(1) nyatakan dengan siapa anda berjalan?

sedang anda berjalan tiba-tiba terserempak seekor haiwan
(2) nyatakan apakah haiwan itu


(3) tindakan anda terhadap haiwan itu
(biarkan dan pandang je/lari dari haiwan itu/ dapatkan haiwan itu)

anda teruskan perjalanan..
tiba-tiba ternampak segugus kunci
(4) nyatakan bilangan kunci itu
(dari 1-10 anak kunci)

anda teruskan perjalanan, tiba2 anda ternampak sebuah rumah di tengah hutan.
pada fikiran anda..
(5) adakah rumah itu berpagar?

(6) pintu rumah tu terbuka atau tertutup?

anda pun masuk ke rumah itu. pergi ke ruang tamu dan ternampak meja.

(7) apakah bentuk meja itu?
(Bulat/ Oval / Segiempat / Segitiga)

atas meja ada pasu...

(8) Berapa banyak air dalam pasu itu?
(Penuh / Setengah / Kosong)

(9) Pasu itu diperbuat daripada apa?
[(Kaca / seramik / tanah liat)
(logam / plastik / kayu)]



anda terus berjalan dan ternampak sebuah taman. tiba-tiba anda ternampak sebuah kotak peti.

(10) Apa ukuran kotak itu?
(kecil / sederhana / besar)

(11) kotak itu diperbuat daripada?
(cupboard/ kertas / kayu / logam)

tak jauh dari taman anda ternampak sebuah jambatan

.(12) jambatan diperbuat daripada apa?
(logam / kayu / rotan)

Di seberang jambatan, ada seekor kuda.
(13) Apakah warna kuda itu?
(putih / kelabu / coklat / hitam)

(14) Apa yang kuda lakukan?
(diam dan tenang / menggigit rumput / berlari)


(15)TIBA-TIBA...tanpa disangka ribut tornado datang.... tak jauhdaripada kuda.
Anda mempunyai 3 pilihan:

(i) lari dan bersembunyi di dalam peti?
(ii) lari dan bersembunyi di bawah jambatan?
(iii) lari ke kuda, naik dan terus pergi?



cuba la jawab..analisis kpd jwpn anda ade di bwh...


Berikut adalah tafsiran:


(1) dengan siapa anda berjalan merupakan orang yang paling dekat dan rapat di hati anda.


(2) haiwan yang anda jumpa simbolik kepada masalah yg anda hadapi. saiz haiwan yang besar menunjukkan anda menganggap sesuatu masalah itu besar


(3) tindakan anda kepada haiwan merupakan tindakan anda kepada masalah yang anda hadapi. kalau anda lari dari haiwan maksudnya anda memang suka lari dari masalah



(4) kunci
1 - kamu punya satu teman baik dalam hidup anda
2-5 - anda mempunyai beberapa teman baik dalam hidup anda
6-10 - anda punya banyak teman baik

(5) rumahberpagar : close-minded
tidak berpagar : open minded

(6) pintu
terbuka : senang berkongsi dan bercerita masalah atau diri kepada orang lain
tertutup : tak suka bercerita dan rela memendam nye

(7) MejaBulat / oval - teman yang datang, anda akan menerima dan mempercayai mereka sepenuhnya
Persegi - anda sedikit lebih cerewet tentang kawan-kawan dan hanya boleh geng dengan orang yang anda fikir sama frekuensi sahaja
Segitiga - kamu benar-benar sangat sangat pilih-pilih teman-teman dan tidak ada banyak kawan dalam hidup anda


(8) Pasu
Kosong - cita-cita dan keinginan hidup anda tidak terpenuhi
Setengah penuh - apa yang anda inginkan dalam hidup anda adalah setengah dahtercapai
Penuh - hidup anda benar-benar terpenuhi dan baik untuk kamu!


(9) kaca / tanah liat / seramik - kamu lemah dalam hidup anda dan cenderung menjadi rapuh
logam / plastik / kayu - anda kuat dalam hidup anda



(10) Saiz kotak:
kecil - ego rendah
menengah - ego sederhana
besar - ego tinggi


(11) material peti:
cupboard/ kertas / kayu (non-bersinar) - rendah hatikepribadian
logam - bangga diri


(12) Adapun material jambatan:
jambatan logam - punya ikatan yang sangat kuat dengan teman-teman anda
jambatan kayu - hubungan sederhana dengan rakan-rakan anda
rotan - anda tidak berada dalam hubungan baik dengan teman-teman


(13) Warna kuda:
putih - pasangan anda adalah murni dan baik dalam hati anda.
kelabu / coklat - pasangan anda sederhana di hati.
hitam - pasangan anda sepertinya tidak begitu baik di hati dan tampaknya menjadi pertanda buruk.


(14) tindakan kuda:
diam dan tenang / menggigit rumput - pasanganmu adalah sangat sederhana dan rendah hati.
berlari-lari - pasangan anda adalah liar dan agak sukar dikawal


(15) Ini yang terakhir tapi yang paling penting bagian dari ujian ini.
Dari bagaimana saya menamatkan cerita ... pendekatan tornado ...Apa yang akan kamu lakukan?
Hanya ada 3 pilihan:
(i) lari dan bersembunyi di dalam peti?
(ii) lari dan bersembunyi di bawah jambatan?
(iii) lari ke kuda, naik dan pergi?

Apa yang akan anda pilih?Sekarang, di atas ini ditandai dengan hal-hal ini:
Tornado - masalah dalam hidup anda
peti - anda
Jambatan - kawan-kawan anda
Kuda - pasangan


(i) Jadi, jika anda memilih peti, anda bergantung kepada diri sendiri setiap kali anda menghadapi masalah.(ii) atau jika anda memilih jambatan, anda akan pergi ke kawan-kawan setiap kali anda menghadapi masalah.(iii) atau yang terakhir jika kamu memilih kuda, anda mencari pasangan anda setiap kali anda menghadapi masalah.

Adakah ia benar-benar melambang kan diri anda???

...:::Membina dan Memelihara Cinta:::...

“Bagaimana andai selepas bertunang setelah sekian lama, dia tidak suka lagi pada kita? Suka pada orang lain”, soal Kak Raiha tiba-tiba.

“Jangankan semasa bertunang kak. Orang berkahwin pun boleh pudar cintanya”.

“Betul juga”.

Persoalan tergantung. Tidak berjawab.

Masing-masing diam. Mata memandang ke tingkap merenung titisan hujan yang lebat.


Aksesori Cinta

“Sememangnya rasa suka yang memutikkan cinta itu perlu. Namun, cinta sahaja tidak menjamin”, Kak Raiha memecahkan kesunyian.

“Maksud akak?”.

“Cinta perlukan aksesori sampingan. Rasa cinta perlu hadir dengan rasa tanggungjawab”.

“Aksesori lain ialah kepercayaan”, tambah Kak Raiha lagi.

Saya semakin mengerti apa yang Kak Raiha cuba sampaikan.

“Rasa tanggungjawab dan kepercayaan ini tidak akan wujud andai tidak rasa diri berTuhan. Cinta jadi tidak berperaturan. Cinta yang jauh dari berpaksikan Tuhan”, saya cuba membuat kesimpulan.

“Benar. Andai cinta berpaksikan Tuhan, barulah lahir cinta sejati yang menyembuhkan, bukan menyakitkan. Bukan cinta buta buatan manusia”.


Cinta Tanpa Tanggunjawab

“Remaja kini terdedah dengan cinta, namun cetek ilmu menguruskannya. Tanpa ilmu, sukar melahirkan rasa tanggungjawab”, Kak Raiha cuba menghuraikan aksesori pertama.

“Tanpa rasa tanggungjawab, si teruna tidak bersifat melindungi kaum wanita. Kaum wanita pula sewenang-wenangnya menyerahkan jiwa dan raga”.

Saya diam mendengarkannya. Realiti yang harus diterima. Realiti bahawa ramai remaja yang terlibat dengan cinta di awal usia, terjebak dengan maksiat dan zina. Realiti yang bimbang lagi meresahkan.

Dengan rasa tanggungjawab yang tinggi, si lelaki akan menghormati wanita dengan tidak merosakkannya. Kesuciannya dipelihara sehinggalah dihalalkan melalui lafaz janji `aku terima nikahnya`. Rasa tanggungjawab yang tinggi juga membentengi diri seorang wanita untuk memelihara kehormatan diri dan rahimnya. Wanita bertanggungjawab untuk mempertahankan dirinya untuk suami yang halal buatnya. Memelihara kesucian rahimnya untuk zuriat yang bakal dilahirkannya.

“Cinta yang Allah gariskan bukanlah untuk menyekat. Cinta berperaturan untuk meningkatkan darjat. Cinta ekslusif!”, pesanan berharga buat remaja mabuk bercinta.

“Cinta tanpa tanggungjawab juga boleh menyebabkan rumah tangga porak peranda”, Kak Raiha mengubah konteks, daripada isu remaja kepada keluarga.

“Dengan mudah, si ayah mahupun ibu boleh `mencintai` orang lain. Bayangkan, andai ibu ataupun bapa sibuk menunaikan tanggungjawab yang tidak pernah selesai terhadap pasangan dan anak-anaknya, soal `terjatuh cinta` dengan orang ketiga pasti dapat dielakkan. Memanglah cabarannya sentiasa ada. Namun, boleh dielakkan!” Kak Raiha sedikit emosi. Tidak adil, tetapi ingin bercinta lagi.

“Setuju kak. Sekalipun suami dan isteri saling mencintai. Tanpa tanggungjawab, selama manakah cinta dapat bertahan agaknya. Cinta dan sayang terhadap anak-anak juga perlu dinilai dengan tanggungjawab”.

“Benar. Anak-anak juga harus punya cinta yang penuh tanggungjawab terhadap ibu bapa”. Peranan anak-anak pula disentuh.

“Bagaimana pula tu?”.

“Anak-anak zaman kini kadangkala sibuk bekerja. Tiada masa untuk bersama ibu bapa”.

“Sekalipun ibu dan bapa pernah melakukan kesilapan ataupun mempunyai kekurangan dalam mendidik kita, jangan menyimpan dendam. Biarlah kekurangan itu dinilai Allah. Lihat perkara positif pada ibu bapa kita. Selain kuasa Allah, jika bukan jasa mereka, masakan kita hidup sehingga kini. Dibesarkan dan dijaga”.

“Andai semua pihak melihat cinta disertai tanggungjawab, insyaAllah tidak timbul masalah. Masing-masing akan fokus pada memberi. Bukan menuntut hak”, saya cuba membuat kesimpulan mengakhiri perbualan.

“Benar, cinta pada Allah juga menuntut kita untuk menzahirkannya. Laksanakan tanggungjawab sebagai hambaNya yang bertaqwa”.


Dicintai Dan Dipercayai

Selain cinta dengan rasa tanggungjawab, cinta juga perlu lengkap dengan mempercayai.

Boleh anda bayangkan hidup tanpa wujud rasa percaya pada orang lain. Tidak percaya orang lain boleh melaksanakan tanggungjawabnya. Tidak percaya orang lain boleh menyimpan rahsia. Bermacam-macam lagi. Tanpa rasa percaya, sukar untuk hidup bahagia. Asyik resah tidak menentu hala.

Justeru, mempercayai itu amat penting dalam memelihara hubungan. Mempercayai seseorang bukan sahaja membuatkan diri kita tenang, bahkan membuatkan diri orang yang dipercayai itu lebih yakin.

Soalnya ialah bagaimana untuk membuatkan diri ini dipercayai sekaligus membina kepercayaan. Kemudian, bagaimana untuk memelihara kepercayaan itu sepanjang perhubungan?

Saya kira, membina kepercayaan mengambil masa. Memulihkan kepercayaan lebih banyak mengambil masa!

Sebelum menjalin hubungan, kepercayaan boleh mula dipupuk. Syaratnya ialah dengan tidak bermuka-muka ataupun berlakon. Lihatlah pada akhlak dan ibadahnya. Andai si dia menjaga hubungannya dengan Allah dan manusia, insyaAllah, apabila bersama kelak, kepercayaan itu sudah terbina.

Bayangkan seorang lelaki yang matanya liar memandang wanita lain. Apakah kita percaya selepas berkahwin kelak, dia akan menundukkan pandangnya?

Bayangkan seorang wanita yang tidak segan silu bertepuk tampar dengan lelaki yang haram buatnya. Apakah selepas bernikah kelak, dia akan menjadi wanita pemalu yang memelihara kelakuannya?

Bayangkan seorang teman yang suka mengumpat orang di sana-sini. Apakah kita yakin, kita tidak akan diumpatnya selepas menceritakan masalah kepadanya?

Ya, benar, manusia boleh berubah dengan izin Allah. Namun, kepercayaan sudah tercalar. Sukar!

Binalah kepercayaan sebelum menjalin hubungan. Kemudian peliharalah kepercayaan itu. Sekali tercalar, mengambil masa untuk memulihkannya.


Cinta Perlu Disuburkan

Cinta perlu ada rasa tanggungjawab dan mempercayai. Semacam kering sahaja bunyinya. Serius dan tidak berwarna-warni. Disebabkan itulah, cinta sesama manusia ini perlu disuburkan dengan kata-kata dan sentuhan. Sentuhan fizikal mahupun jiwa.

Memuji sahabat tentang kelebihan dan sifat positif dirinya.

Membelai anak yang sudah remaja dengan kasih dan mesra.

Menghadiahkan bunga buat isteri tercinta.

Menggantikan bebelan dengan kata-kata semangat buat suami tatkala perkahwinan bertambah usia.

Mengusap wajah ibu dan ayah yang sudah tua dan tidak berdaya.

Bermacam-macam perkara yang boleh dilakukan untuk menyuburkan hubungan sesama manusia melalui sentuhan dan kata-kata. Kadangkala, kita yang tidak amalkannya. Lama-kelamaan, bertukar menjadi kekok. Kemudian, dilabel buang tabiat. Parah!

Mari kita hayati kembali sirah. Kisah cinta manusia paling agung. Cinta Rasulullah terhadap isterinya. Cinta bukan dalam bentuk `segera`. Cinta Rasulullah disertai usaha yang dibajai sentuhan dan kata-kata. Dengan izin Allah, mencairkan hati, menyentuh jiwa.

Tatkala isteri tidur nyenyak kepenatan, Rasulullah memilih untuk tidur diluar, kerana kasihan.

Rasulullah juga tidak kekok meringankan beban isteri dalam menguruskan rumah tangga.

Pernah satu ketika, hidung Saidatina Aisyah dipicit. “Sabar dahulu ya Humaira”, kata nabi seraya memicit hidung Aisyah. Sentuhan mesra untuk menyabarkan dan meredakan.

Rasulullah dan isterinya saling menasihati, bersama-sama memperbaiki diri.

Biji benih gred A, andai tidak dibaja dan dijaga, masakan dapat menghasilkan buah yang sedap. Samalah halnya dengan cinta, andai tidak dibaja, masakan dapat terus kekal bahagia.

Cinta itu perlu, namun cinta semata-mata tidak membawa ke mana. Permulaan yang baik itu tidak menjamin kesudahan yang baik, tanpa baja dan dijaga.

Semoga kita sama-sama dapat amalkan tatkala diri menjalin cinta sesama makhluk menuju cinta kepadaNya.

--------------------------------------------------------------------------------

*Dipetik dari blog penulis http://zaffankhalid.iluvislam.com

...:::Tika Dinihari_Devotees:::...

Oh Tuhanku
Tiada indah di malam yang hening
melainkan dengan bermunajat kepada-Mu
Tiada indah suatu hari yang aku lalui
kecuali dengan patuh kepada-Mu
Oh Tuhanku
Tiada indah hidup di dunia
melainkan berzikir dan menyebut nama-Mu
Tiada indah tiba di akhirat yang abadi
kecuali dengan keampunan-Mu
Ya Allah Tuhanku
yang merubah kalbu
Tetapkanlah hatiku
Moga sentiasa dalam agama-Mu
Jua taat akan perintah-Mu
Tuhan
Usah bebankan kami
dengan bebanan yang berat
seperti yang pernah kau berikan kepada umat yang terdahulu...
dari kami
Tuhan
Jangan pikulkan kami
Yang tidak kami terdaya
Maafkan salah kesilapan
Ampunkanlah dosa-dosa
Rahmatilah kami...
(Lirik Lagu Nasyid Kumpulan Devotees)



Bidadari Kecil...



Kasih sayang dan kemesraan sentiasa tersemat di dalam sanubari seorang wanita yang merupakan fitrah kurniaan Allah SWT.Namun,keistimewaan itu tidak cukup untuk menjadikannya wanita solehah jika tidak dihiasi dengan ajaran yang mulia.Hanya yang telah melengkapi diri dengan budi pekerti luhur dan keimanan yang murni akan kekal mekar sebagai bunga idaman yang menghiasi taman syurga Firdausi...




Wanita solehah akan menghiasi kehidupannya dengan fitrah kebenaran.Jika dia seorang anak,maka ia akan menjadi anak yang solehah.Jika dia seorang isteri,maka ia akan taat dan patuh terhadap suami.Jika dia seorang ibu,akan dicurahkan kasih sayangnya untuk anak-anak.Begitu juga sebagai hamba Allah,dia akan sentiasa tunduk dan menyerah diri kepada-Nya.Selanjutnya,wanita solehah mampu menghargai dirinya sendiri dan mampu pula menjalinkan hubungan silaturrahim sesama insan....

Renungkan...



Bertahajjud

menyerikan wajah



Bersyukur

membajai baraqah



Bermuhasabah

mencetus hikmah



Bertawakkal

membuahkan pasrah


dan



Bersaudara

menyemai ukhuwwah

kerana Allah..

21 November 2009

..::7 cara menangkis virus ukhuwwah::..

Dalam surat Al-Hujurat, Allah swt memaparkan 7 sikap bagi kita untuk membasmi virus-virus ukhuwah yang bisa menghancurkan kekuatan ukhuwah yang telah dibina.
1. Tabayyun yang bererti mencari penjelasan dalam setiap maklumat yang diterima dan mencari bukti kebenaran informasi yang diterima. Allah swt berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasiq membawa berita maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." (QS 49:6)
2. 'Adamus Sukhriyyah, ertinya tidak memperolok-olokkan orang atau kelompok lain. Firman Allah swt: "Wahai orang-orang yang beriman janganlah satu kaum memperolok-olokkan kaum yang lain (karena) boleh jadi mereka (yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang memperolok-olokkan)." (QS 49:11). Mampukah kita untuk meninggalkan tradisi sukhriyyah dan perasaan ana khairun minhu (saya lebih baik daripadanya), yaitu perasaan 'sombong' seperti yang dimiliki iblis? Inilah persoalan yang perlu ditanya pada diri.
3. Tidak mencela orang lain. Ini ditegaskan dengan firman-Nya: 'Dan janganlah kamu mencela diri sendiri'. Mencela sesama muslim, oleh ayat ini dianggap mencela diri sendiri, sebab pada hakikatnya kaum muslimin dianggap satu kesatuan. Apalagi jika celaan itu berkait dengan kedudukan dan kebendaan di dunia. Allah sendiri menyuruh Rasul dan orang-orang yang mengikutinya untuk bersabar atas segala kekurangan orang-orang mukmin. (Lihat QS, 18:28)
4. Meninggalkan panggilan dengan sebutan-sebutan yang tidak baik terhadap sesama muslim. Ini berdasarkan firman Allah swt: "Dan janganlah kamu saling memanggil dengan sebutan-sebutan (yang buruk)." (QS 49:11) Tanabuz dalam bentuk yang paling parah adalah berupa pengkafiran terhadap orang yang beriman. Pada kenyataannya masih saja ada orang atau kelompok yang dengan begitu mudahnya menyebut kafir kepada orang yang tidak tertarik untuk masuk ke dalam kelompok tersebut.
5. Ijtinabu Katsirin minadzdzan di mana Allah swt berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kebanyakan dari prasangka, karena sebagian prasangka itu dosa." (QS 49:12) Pada dasarnya seorang muslim harus berbaik sangka terhadap sesamanya, kecuali jika ada bukti yang jelas tentang kesalahan tersebut.
6. Tidak mencari-cari kesalahan dan aurat orang lain. Perbuatan ini amat dicela Islam. Allah swt amat suka bila kita berusaha menutup aib saudara kita sendiri. Firman Allah swt: "Dan janganlah kamu sekalian mencari-cari kesalahan (dan aurat) orang lain." (QS 49:12)
7. Allah swt menegaskan: "Dan janganlah kamu sekalian menggunjing sebagian lain.Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati?..." Ghibah sebagaimana yang dijelaskan Rasulullah saw adalah menceritakan keburukan dan kejelekan orang lain. Ketika seseorang menceritakan kejelekan orang lain, maka ada dua kemungkinan yang terjadi. Pertama, jika yang diceritakannya benar-benar terjadi maka itulah ghibah. Kedua, jika yang diceritakannya itu tidak terjadi bererti ia telah memfitnah orang lain. Begitu besarnya dosa ghibah, sampai Allah SWT menyamakan orang yang melakukannya dengan orang yang memakan bangkai saudaranya sendiri. Wallaahu'alam